
De Tamagotchi
Wie in de jaren ’90 is opgegroeid, herinnert zich vast nog dat ene piepende eitje in zijn broekzak: de Tamagotchi. Dit kleine elektronische speeltje, gelanceerd in 1996 door het Japanse bedrijf Bandai, groeide in een recordtempo uit tot een wereldwijd fenomeen. Op het eerste gezicht was het maar een simpel apparaatje in de vorm van een ei met een piepklein LCD-schermpje. Maar voor miljoenen kinderen (en stiekem ook volwassenen) werd het een digitale metgezel waar je voor moest zorgen alsof het een echt huisdier was.
De werking was even simpel als geniaal. Zodra je Tamagotchi uit het virtuele ei kroop, begon jouw taak als verzorger. Je moest het voeden, met hem spelen, hem naar bed brengen en – heel belangrijk – zijn virtuele poep opruimen. Wie te laat was met zorgen, liep het risico dat zijn Tamagotchi ziek werd… of zelfs overleed. Het idee dat je digitale vriendje écht afhankelijk was van jouw aandacht gaf een uniek gevoel van verantwoordelijkheid. Voor veel kinderen was dit de eerste keer dat ze de zorg voor een “levend” wezen ervoeren, zonder dat hun ouders meteen een hond of kat in huis hoefden te nemen.
Het succes was ongekend. Binnen een jaar werden er miljoenen exemplaren verkocht en de Tamagotchi-hype verspreidde zich razendsnel over de hele wereld. Scholen probeerden ze te verbieden omdat kinderen tijdens de les stiekem hun virtuele huisdiertje voedden of naar het toilet lieten gaan. Winkels konden de vraag amper bijhouden, en er ontstonden zelfs verzameltrends: er kwamen honderden kleuren en varianten van de Tamagotchi, elk met kleine verschillen in uiterlijk of functies.

De Tamagotchi werd een waar icoon van de jaren ’90 en inspireerde talloze andere virtuele huisdieren en videogames. Denk bijvoorbeeld aan de Digimon-serie (ook van Bandai) of latere apps en games waarin spelers zorg dragen voor digitale wezens. Je zou kunnen zeggen dat de Tamagotchi de voorloper was van veel moderne mobiele games waarbij verzorging en interactie centraal staan.
Hoewel de hype na verloop van tijd afnam, verdween de Tamagotchi nooit helemaal. In de jaren 2000 en 2010 verschenen er regelmatig nieuwe edities, vaak aangepast aan de technologie van die tijd. Van kleurenschermen tot infraroodcommunicatie waarmee je Tamagotchis met elkaar konden spelen of zelfs “trouwen” – Bandai wist steeds weer manieren te vinden om het speelgoed relevant te houden. En in een tijd waarin nostalgie populairder is dan ooit, zijn er nog steeds heruitgaven te koop, vaak met een retro-ontwerp dat je terugbrengt naar je jeugd.
Een leuk weetje: de naam “Tamagotchi” is een combinatie van het Japanse woord tamago (ei) en watchi (afgeleid van het Engelse woord “watch”, horloge). Vrij vertaald betekent het dus zoiets als “horloge-ei” – een passend naam voor een eitje dat je altijd bij je droeg.
Vandaag de dag is de Tamagotchi meer dan alleen speelgoed; het is een cultureel icoon. Het staat symbool voor een generatie die voor het eerst kennismaakte met digitale huisdieren, draagbare spelcomputers en de magie van technologie in je broekzak. Voor velen roept het warme herinneringen op aan schoolpauzes, piepende geluidjes en het paniekerig redden van een ziek virtueel diertje.
Kortom: de Tamagotchi is klein van formaat, maar groots in betekenis. Het veranderde hoe we naar speelgoed keken, liet zien dat digitale beleving net zo emotioneel kon zijn als een echte ervaring, en bewees dat zelfs een piepklein schermpje miljoenen harten kon veroveren.